Имитационни Игри

Имитационни игри

Имитационните игри отразяват това, което децата виждат и чуват в ежедневието си. Преструват се, че хранят куклите си, говорят по телефона, готвят вкусни гозби или ремонтират коли и камиони. В ранна възраст, най-често, децата имитират мама и тати, защото това са първите ролеви модели, с които се сблъскват. 

Чрез ролевите игри децата развиват въображението си, речта, емоционалната интелигентност, социални умения и креативност. По този начин те се учат да се идентифицират с различни персонажи (лекар, продавач, баща/майка)  и ситуации. 

Имитационните игри след 3 годишна възраст:

Процесите, свързани с имитационните игри стават по-сложни при децата над 3 години. В тази възраст си измислят въображаеми сценарии и започват да използват думи като „сякаш”, “наужким”, ”все едно” или да се преструват, че правят определени неща от ежедневието. Игрите им стават по-отворени, тоест други “играчи” също могат да се присъединят. Имитационните занимания са изключително полезни за справяне и осмисляне на различни ситуации и конфликти. Например, ако сте се скарали или по някаква причина детето се е ядосало/натъжило, разигравайки случката, то си позволява да си обясни изпитаното разочарование и да разбере емоциите си. Също така, чрез подобен тип игри децата се научават да се разграничат и различат от другите – момичета от момчета, по интереси или да открият социалните си роли. 

Идеи за игра:

1. Игра с кукли – децата могат да се занимават с грижата за куклите – да ги обличат, да ги хранят и да разиграват различни сценарии и случки.

2. Домашни задължения – занимания свързани с готвене, метене, бърсане, сгъване и всякаква грижа за дома.

3. Доктор – децата могат да се преструват на лекари  и да се грижат за кукли или други играчки/играчи, които са „болни“.

4. Игра на магазин – тук могат да се преструват на продавачи или купувачи и да имитират пазаруване, и обслужване на клиенти.

5. Игра на училище –  могат да се правят на учители и/или ученици, и да се занимават с учебни занятия и да пишат домашни.

Можете да подкрепите и насърчите развитието на речта и социалните умения, като играете с вашето дете. Защо да не приготвите любимото ви ястие в детската кухня, а след това детска прахосмукачка и парцал? Обяснете, покажете и вдъхновете вашето дете да говори и разказва за всичко, през което минавате заедно. 

Не поемайте контрол върху тяхната игра. С течение на времето вашето дете ще създава свои собствени, по-разнообразни сценарии, използвайки цялата си креативност и въображение. Ако детето ви е по-малко или все още не е с развито въображение, предложете му по-конкретни елементи, които да вдъхновят играта или визията му – престилка, шапка, колан, черпак или бъркалка. Тези “реквизити” ще му помогнат да се съсредоточи върху играта и да се потопи в ролята, която си е избрало.

Големите плюсове на имитационните игри:

  • Помагат на детето да развие своята автономност и способност за поемане на инициатива.
  • Фини и груби двигателни умения – сръчност и координация на жестовете: поставяне на лъжица в контейнер или в устата на кукла бебе, събличане и обличане на кукла, поставяне на капак върху предмети, преместване на предмети, движение в пространството. 
  • Когнитивни умения: развитие на езика, разбиране, децентриране, имитация, въображение, концептуализация на вътре/вън и други.
  • Социални умения: разбиране на социалните роли, споделяне на материали, спазване на определени правила, слушане, вземане под внимание на гледните точки на другите.
  • Емоционални умения: изразяване на чувства и самооценка.

Автор: Стела Гурцилиду
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Бисквитки?

Не не, тези бисквитки са други.
Използваме ги за да подобрим вашето преживяване в нашия сайт. С използването му, Вие се съгласявате с нашата Политика за бисквитки.